برگسون: زیر بنای فلسفه ی سینمای دلوز

نویسندگان

زهرا گلناز منطقی فسایی

اسماعیل بنی اردلان

چکیده

چکیده سینما وفیلم نقش مهمی در تغ ییر بینش انسان به جهان در جوامع مختلف بشری ایفاء می کند. برگسون و بحث زمان به عنوان دیرند 1 زیربنای ساخت دو کتاب فلسفی دلوز در باب سینما با عنوان تصویر-حرکت و تصویر-زمان است. حرکت 2، نقطه ی اتّصال تصویر و دیرند است. از دید برگسون تصویر، حرکت مادّه است. دلوز در تصویر-حرکت با استفاده از بحث حرکت کیفی برگسون مفهوم تدوین ب هعنوان یک کلّ حسی-حرکتی را ابداع کرد. تدوین وظیف هی آزاد کردن زمان حقیقی یا دیرند را از قید حرکت برعهده دارد. در سینمای مدرنِ پس از جنگ جهانی دوّم قواعد متداول داستا نگویی برهم می ریزد و تدوین، جایگاه خود در سینمای کلاسیک را از دست می دهد. در این سینما دلوز با استفاده از مفهوم یاد برگسون انواع مختلف تصویر-زمان را می آفریند. در این تصاویر دیرند از قید حرکت آزاد م یشود و زمان در ناب ترین شکل خود متجلّی می شود. این مقاله، به بررسی مفاهیمِ حرکت، دیرند و یاد در شکل دهی به فلسف هی سینمای دلوز می پردازد و نقش این مفاهیم در ساخت تصویر-تفکّر را بررسی م یکند. تصویری که محرّک تفکّر است و اندیشه را شالوده اصلی سینما معرفی م یکند

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نظریه فیلم فمینیستی و فلسفه سینمای دلوز

از میان هنرها، سینما هنری ست که ژیل دلوز بسیار به آن می پردازد. در سینما 1 : حرکت- تصویر و سینما2 : زمان- تصویر، او اشاره های بسیاری به کارگردانهای سینما و منتقدان آن می کند و درباره گسترش سینما از دوران صامت به دوران مدرن سخن می گوید. دلوز می گوید که کار دو جلدی او درباره ی سینما، یک تاریخ سینما نیست بلکه طبقه بندی تصاویر و نشانه هاست. دلوز مولفان بزرگ سینما را قابل مقایسه با اندیشگران می دان...

15 صفحه اول

سینمای دلوزی-سینمای دیگر (بررسی آراء ژیل دلوز و آراء هانری برگسون)

در این رساله ما به بررسی رابطه¬ی موجود میان تفکرات دلوز و برگسون درباره¬ی سینما پرداخته¬ایم. علی¬رغم نگاه غالب به سینما به عنوان یک هنر بازنمایانه، ما تلاش کرده¬ایم نشان دهیم که اندیشه¬های دلوز در این راه خلاف¬آمد بوده و مسیرهای تازه¬ای را می¬گشایند. روش¬شناسی برگسونی در زمینه¬ی «شهود» و «عقل» را بررسی کرده¬ایم و انواع تقسیم¬بندی¬های دلوزی از تصویر را شرح و بسط داده¬ایم. زیبایی¬شناسی مد نظر دلو...

15 صفحه اول

نظریه ی خاطره-زمان هانری برگسون و تأثیر آن بر روایت در سینمای معاصر ایران

مفهوم زمان و ماهیت آن، همواره چون معمایی تاریک و جذاب در برابر اندیشه ی آدمی رخ می نماید و سردرگمی و نیافتن پاسخی روشن برای این معما، دلیل جذابیت عامل زمان برای انسان ها بوده است. این مقاله قصد دارد تا علاوه بر تبیین و تحلیل مباحث معاصر در حوزه ی زمان و خاطره، به تأثیری که تأملات نظری جدید این حوزه بر روایت در سینمای مدرن ایران داشته، بپردازد.این پژوهش بر آن است که نشان دهد سینمای مبتنی بر خاطر...

متن کامل

هستی شناسی در فلسفه ی ژیل دلوز

چکیده: با وجود آنکه دوره ی معاصر، با تصور مرگ مابعدالطبیعه و به معنای هستی شناسی توأم بوده است، اما دُلوز هستی شناسی را پایان یافته قلمداد نمی کند. او حتی فلسفه را با هستی شناسی آمیخته می داند و توجه خود را به هستی شناسی در اغلب آثار خود، آشکار می کند. دُلوز هستی شناسی را به معنایی نو، حیات می بخشد: هستی ای که پیوسته در کار شدن و تفاوت سازی و از این رو هستی ای متفاوت از هستی جامد و سنتی است. ...

15 صفحه اول

آموزش مهندسی زیر بنای توسعه

مسأله اشتغال و موازنه آن با نیروی انسانی آماده کار در ایران، از مسائل حیاتی کشور است و به لحاظ اهمیتی که در توسعه و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی دارد، از عمده ترین اهداف برنامه های توسعه به شمار می آید و آموزشهای مؤثر برای کسب مهارتهای مورد نیاز را اجتناب ناپذیر می سازد و نیز به ارتباط نزدیک بین آموزش عالی و بازار کار اهمیت بخشیده است. آموزش مهندسی باید در جهت نیل به توسعه تقویت و به منظور آموزش مع...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی

ناشر: دانشگاه هنر

ISSN 2008-2649

دوره 3

شماره 6 2013

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023